Kaupunginvaltuutettu Pekka Niiranen: Ei kompromissia Venäjän kanssa

24.10.2022

Ahkera mielipidekirjoittaja Taito Taskinen esitti, että Ukrainan sota pitää lopettaa ”vaikka kompromissin kautta”, ja sitä varten hän toivoo Euroopan suurista maista löytyvän ”kaukonäköisen johtajan” (SS 20.10.). Olen Taskisen kanssa samaa mieltä siitä, että Ukrainan sota pitää lopettaa. Se voidaan kuitenkin lopettaa vain siten, että hyökkääjä joutuu maksamaan rikoksestaan.

Taskisen esittämä kompromissi tarkoittaisi suomeksi sitä, että maailmanrauhaa voi huoletta rikkoa, naapurivaltioon oikeudettomasti hyökätä, sen rajoja muutella ja kansalaisia tappaa ilman seuraamuksia. Tai pikemminkin niin, että siitä jopa palkitaan.

Taskinen murehtii sitä, että Suomen hallitus on vaatinut entistä kovempia pakotteita ja sodan jatkamista, vaikka pienituloiset ovat jo nyt vaikeuksissa ruoka-, vuokra- ja sähkölaskujensa maksamisen kanssa.

Olisin toivonut Taskisen viittaavan ukrainalaisten samanaikaisiin kärsimyksiin.

Nämä ukrainalaiset saattaisivat muodostaa esteen Taskisen toivomalle kompromissille.

Suomalaisten ylivoimainen enemmistö on tähän saakka ymmärtänyt, että Ukrainan asia on myös meidän asiamme. En vähättele ruoan hinnan nousua tai sähkölaskun korotuksia, mutta niiden Suomessa aiheuttamia kärsimyksiä voi aika huonosti verrata siihen, mitä ukrainalaiset joutuvat omassa maassaan kokemaan.

Olen varma, että me suomalaiset kestämme edessä olevat ajat. Jos usko tässä asiassa sattuisi joskus horjumaan, voimme aina katsoa Ukrainaan: jos he kestävät, miksi emme me kestäisi.

Pekka Niiranen
Kaupunginvaltuutettu