Kaupunkirakennelautakunnan puheenjohtaja Sakari Pääkkö (Savon Sanomat 25.4.): Sähköpotkulautojen sääntelyyn tarvitaan lisää keinoja

25.4.2023

Sähköpotkulautojen käyttö ja holtiton pysäköinti on herättänyt laajasti keskustelua niiden sääntelystä ja siitä, mitä kaupunki voisi tehdä asialle. (Esim. SS 20.4., SS 20.4.),SS 4.4.)

Kaupungeilla on valitettavasti varsin rajalliset keinot puuttua sitovasti sähköpotkulautojen ongelmiin.

Sähköpotkulautojen sääntelyssä haasteena on se, että ne ovat lain mukaan kevyen liikenteen välineitä ja niiden tarjonta vapaa elinkeino, joten niiden vuokraaminen ja pysäköinti eivät edellytä kaupungilta erillistä lupaa.

Täten kaupungilla ei ole tarpeeksi voimakkaita keinoja mikroliikkumisen säätelyyn, vaan säännöt perustuvat vapaaehtoiseen sopimiseen.

Kuopiossa laadittiin jo muutama vuosi sitten lautafirmojen kanssa ensimmäiset pelisäännöt, joissa rajoitetaan muun muassa nopeuksia kävelykaduilla.

Helsinki on Suomessa pisimmällä sähköpotkulautojen käytön sääntelyssä, ja se on ensimmäisenä laatinut yhdessä sähköpotkulautayritysten kanssa merkittäviä rajoituksia muun muassa pysäköintiin (esim. Helsingin Uutiset 14.4.).

Pysäköinnin rajoittaminen Helsingissä tarkoittaa kuitenkin keskitettyjen pysäköintipaikkojen perustamista muun muassa autojen kadunvarsipysäköintipaikoille. Helsingissä otetaan yli sata autopaikkaa kadunvarsipysäköinnistä potkulautojen pysäköintiä varten.

Kuopiossakin pysäköintikielto jalkakäytäville tarkoittaisi autojen kadunvarsipysäköintipaikkojen vähentämistä.

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee paraikaa sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen sääntelyä (SS 2.3.). Tätä koskeva arviomuistio on ollut lausuttavana muun muassa kunnissa.

Yksi esillä ollut keino sähköpotkulautailun rajoittamiseen voisi olla toimilupajärjestelmän mahdollistaminen lainsäädännöllä. Järjestelmässä kaupungit voisivat rajoittaa tehokkaammin muun muassa yritysten ja lautojen määrää.

Lisäksi kaupungit voisivat sitovasti säännellä esimerkiksi nopeuksia ja pysäköintiä. Lainsäädännön uudistus onkin todella tarpeen, jotta kaupunkien keinovalikoima kasvaa.

Peräänkuulutan myös potkulautojen käyttäjiltä vastuullisuutta. Sähköpotkulautoja koskevat aivan samat liikennesäännöt kuin muutakin kevyttä liikennettä. Esimerkiksi jalkakäytävällä ajaminen tai matkustajan kuljettaminen potkulaudalla on kiellettyä. Lisäksi jo nykyisen lainsäädännön mukaan on kiellettyä pysäköidä siten, että se vaarantaa turvallisuutta tai haittaa muuta liikennettä.

Nyt tarvitaan ryhtiliike sekä lautafirmoilta että lautojen käyttäjiltä.

Kirjoittaja on Kuopion kaupunkirakennelautakunnan puheenjohtaja sekä kaupunginvaltuutettu (kok.).