Kunnallisjärjestön hallituksen jäsen Jarmo Tuppurainen: Ei ole hyväksyttävää, että nuori sivuutetaan tai häntä halvennetaan taustansa vuoksi

2.8.2023

Syrjintäkeskustelu on nyt pinnalla, ja haluan nostaa esille nuorten asenteita ja nuorten kohtaamaa syrjintää. Olen huolissani nuorten kohtaamasta syrjinnästä ja siitä, mitä yhteiskunnassamme on pinnan alla vielä 2020-luvulla.

Olen kohdannut kahden nuoren tytön tositarinan tänä vuonna. 14-vuotiaalla tytöllä on laaja kaveripiiri, jossa on nuoria eri etnisistä taustoista. Koulun historiantunnilla he olivat käyneet läpi toista maailmansotaa ja keskitysleirejä. Jonkun suusta oli lentänyt ”läppä”, että yksi tietty tummaihoinen nuori – tytön ystävä – olisi pitänyt laittaa sinne keskitysleirille. Tähän vitsiin luokan oppilaat olivat hörähtäneet nauramaan. Tämän seurauksena tyttö ei halunnut enää olla tekemisissä luokkalaistensa kanssa.

Holokausti ei ole vitsailun aihe.

Toisessa tapauksessa suomalaisen äidin ja ulkomaalaistaustaisen isän tytär halusi päästä kesätöihin. Hän oli innoissaan tehnyt työhakemuksen äitinsä kanssa, kun valtakunnallinen kaupan alan toimija palkkasi nuoria kesätöihin tytön asuinpaikkakunnalle. Tyttö kertoi myös luokkakavereilleen kesätyömahdollisuudesta ja kannusti heitäkin hakemaan, koska paikkoja oli useita.

Itku ja pettymys oli suuri, kun tyttö oli ainoa, jota ei kaveriporukasta kutsuttu haastatteluun. Vain tällä tytöllä oli vieraskielinen sukunimi, ja hän oli laittanut hakemukseensa mukaan myös oman valokuvansa.

Voin vain kuvitella, miten pahalta tytöstä ja hänen vanhemmistaan tuntui.

Tarinat kertovat karua totuutta siitä, kuinka ikävän syvällä syrjintä on rakenteissamme ja asenteissamme. Monet eivät seurausten pelossa uskalla lähteä puolustamaan kohtaamaansa vääryyttä.

Yhteiskunnan pitää lähtökohtaisesti olla sellainen, että kenenkään ei tarvitse pelätä. Millaisen maailman lapsemme ja nuoremme tässä ajassa kohtaavat? Syrjintää ei pidä hyväksyä. Nuorissa on tulevaisuus, ja on tärkeää, että heistä kasvaa fiksuja, ajattelevia ja kaikenlaista syrjintää ja rasismia vastustavia ihmisiä.

Myös meillä aikuisilla on tässä asiassa oppimisen ja kasvamisen paikka. Meidän on myös kyettävä auttamaan ja tukemaan nuoria tässä asiassa.

Toivon, että peruskoulujen opetussuunnitelmassa otetaan voimakkaammin huomioon syrjinnän ja rasismin vastaisuus. Toivon myös, että työelämässä suhtaudutaan vakavasti syrjintään. Jos lainsäädäntö ei ole tältä osin ajan tasalla, on aika päivittää sitä pikaisesti.

Jarmo Tuppurainen,
Kokoomuksen Kuopion kunnallisjärjestön hallituksen  jäsen