Kaupungin talousarvio 2021: Panostuksia lapsiin, nuoriin ja ikäihmisiin – palveluverkkoselvitys käynnistetään viimein

14.12.2020

Kuopion kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2021 talousarviosta 14.12. pidetyssä kokouksessa. Kokoomuksen valtuustoryhmällä oli 5 keskeistä tavoitetta, jotka kaikki menivät läpi.

-       Valitsimme jo talousarviovalmistelun alkuvaiheessa 5 meille tärkeää teemaa, jotka halusimme neuvotella osaksi ensi vuoden budjettia. Olen todella iloinen, että onnistuimme kaikissa näissä, toteaa valtuustoryhmän puheenjohtaja Allu Koskinen.

Kuopiossa käynnistetään palveluverkkoselvitys

Kuopiossa käynnistetään kaikki kaupungin palvelut kattava palveluverkkoselvitys, jonka tavoitteena on löytää keinoja laadukkaiden palveluiden järjestämiseksi taloudellisesti kestävällä tavalla. Selvityksen tulokset käsitellään kaupungin lautakunnissa syksyllä 2021, jonka jälkeen niitä hyödynnetään valtuustokauden 2021-2025 suunnittelussa.

Hyvän elämän pääkaupungissa on kattavat terveyspalvelut

Lakkautusuhan alla ollut terveyskioski jatkaa toimintaansa ja sitä kehitetään edelleen jo kevään 2021 aikana. Peruspalveluiden kivijalka on kaikkien kaupunkilaisten saavutettavissa olevat sosiaali- ja terveyspalvelut, joita terveyskioskin on tarkoitus tarjota terveysasemia matalammalla kynnyksellä.

Maksuton ehkäisy alle 25-vuotiaille jatkuu

Osana terveyspalveluita alle 25-vuotiaille tarjottava ehkäisy säilyy jatkossakin maksuttomana. Ehkäisyn maksuttomuus vähentää raskaudenkeskeytyksiä, lisää seksuaaliterveyttä ja ohjaa vastuulliseen seksuaalikäyttäytymiseen.

Perusopetuksesta ei leikata

Kuopio ei leikkaa perusopetuksessa olevien oppilaiden saamasta opetuksesta. Lapsiin ja nuoriin panostaminen on kunnia-asia ja paras investointi tulevaisuuteen. Talousarviovalmistelun yhteydessä kaavailtu leikkaus olisi tarkoittanut, että Kuopio olisi siirtynyt perusopetuksen tuntijaon vähimmäistuntimäärään.

Vanhusstrategian toteuttamiseen vauhtia ja lisää rahaa

Jotta kaikille kuopiolaisille ikäihmisille voidaan taata arvokas vanhuus, esitimme vanhusstrategian etenemisen nopeuttamiseksi kuntoutuksen ja kotihoidon nykyistä voimakkaampaa kehittämistä.

Kuntoutus ja kotihoito vähentävät ympärivuorokautiseen hoitoon päätyvien määrää ja näin ollen paitsi lisäävät ikäihmisten elämänlaatua, vähentävät lopulta myös kustannuksia.

-       Nämä viisi kokonaisuutta huomioivat hyvin eri ikäisiä kuopiolaisia ja rakentavat Kuopiosta entistä parempaa asuinkaupunkia. Koronaepidemian ja kuntatalouden haasteista huolimatta on katsottava pitkäjänteisesti kohti tulevaisuutta. Kokoomus on sitoutunut Kuopion kehittämiseen, Koskinen päättää.

Lisätietoja:
Allu Koskinen